Historie

1800
Carl Heinrich Knorr bliver født den 15. maj, i byen Meerdorf i Tyskland.

1838
Varemærket Knorr opstår, da Carl Heinrich Knorr bygger en fabrik i Heilbronn i Tyskland. Fabrikken tørrer og maler cikorie til kaffeindustrien verden over.

1870
C.H. Knorrs sønner begynder at arbejde i virksomheden. De begynder at eksperimentere med at tørre grøntsager og krydderier og omdanne disse til suppe.

1873
Knorr begynder at sælge tørrede supper.

1875
Carl Heinrich Knorr dør.

1885
Knorr udvider internationalt med fabrikker i Østrig og Schweiz. På dette tidspunkt kan Knorr tilbude et bred udvalg af produkter, bl.a. cerealier, grøntsager, kartoffel flager og et tidligt convenience produkt; suppe tørret og presset sammen i tablet form.

1889
Knorr introducerer ”Erbswurst” et andet convenience produkt. Det er et krydret ærtesuppe koncentrat, som pakkes i et pølse hylster. ”Suppe-pølsen” kan spises tør eller som oftest tilsat kogende vand så det bliver til suppe. Produktet bliver meget populær pga. dets lave vægt og den nemme tilberedning. I år 1900 kan ”Suppe-pølsen” købes i 40 varianter.

1899
C.H. Knorr A.G. bliver et aktieselskab med 800 ansatte.

1908
Knorr introducerer som de første i Europa en Sauce Mix.

1912
Bouillon terningen lanceres!

1947
I efterkrigstiden stiger efterspørgslen på Knorr produkter markant, dette fører til at kvaliteten falder. Dette fører til at Knorr i 1947 er på randen af fallit. Knorr udformer derfor en ny vision, som er med til at afværge krisen: ”Kun en ærlig indsats i kvalitet og rimelige priser samt udvikling af nye produkter kan give succes i længden”.

1948
En anden årsag til afværgelsen af bankerot er; at den flydende brune smagstilsætter erstattes af Glutamat. Dette fjerner ”fabrikssmagen” og gør Knorr suppe til en virkelig konkurrent for hjemmelavede supper. Pap emballagen erstattes også af en hermetisk lukket aluminiums pakke. Efter disse ændringer lanceres ”chicken noodle soup” med stor succes, over de første 7 måneder sælges der 6,4 million portioner.

1953
AROMAT krydderiet lanceres.

1958
Knorr GmbH overgår 100% til CPC International Inc., som sidenhen skifter navn til Bestfoods.

1987

Knorr lasagne lanceres i 1987.

2000
Knorr har udvidet sortimentet væsentligt og bliver i dag solgt i ialt 87 lande verden over. I oktober bliver Unilever den nye ejer af Knorr mærket.

2004
På trods af alle de ændringer, der har fundet sted gennem årene, er Knorr stadig forankret i det gode håndværk og indsigten i smag og smagsnuancer fra hele verden. Fra Heilbronn-fabrikken rejste sønnerne til Knorr’s grundlægger ud i verden for at indsamle oversøisk inspiration, og derved startede traditionen om konstant nytækning i Knorr-universet. I dag er Heilbronn-fabrikken stadig livsnerven i Knorr’s kultur og konstante innovative løsninger. Og et hold på 21 kokke fra 9 lande garanterer, at god mad forbliver øverst på agendaen. Knorr’s stolte historie kombineret med brugen af dygtige kokke fra hele verden gør, at det gode håndværk er blevet en del af Knorr’s DNA.

2005
Knorr i Danmark skifter design! Fra næsten at ”eje” det røde univers ønsker Knorr at bevæge sig over i det grønne univers - en farve der symboliserer friskhed og liv! Udover dette vil Knorr også gerne være med til at inspirere forbrugeren i form af gode og friske tips på bagsiden af pakken! Knorr vil gerne være garanti for den gode oplevelse, give dig mod til at prøve nye madoplevelser og gøre det muligt at få ”rigtig” mad også i den stressede hverdag.